Altlayer Schweiz

Hunsrück

Altlayer Schweiz er den ottende af vores 9 vandreture i Hunsrück. Den er annonceret til at være på 8,7 km.

Varighed: 3 timer | Opstigning: 326 hm | Nedstigning: 326 | Det højeste punkt: 407 m | Dybeste punkt: 213 m.

Find alle 9 ture ved at søge på Hunsrück.

87 eventyrpoint – natur, stilhed og langsommelighed

Stien gennem Altlayer Schweiz er præget af skarpkantede, forrevne skiferklipper, imponerende klippepassager og slangede skovstier. Idylliske, tilsyneladende uberørte bækkedale og ekstraordinære udsigter i det fjerne er yderligere særlige kendetegn ved en halvdagstur gennem omfattende skovområder i Hunsrück omkring Altlay.

Traumschleifen

Der er lavet over hundrede ture i området. Alle ture er beskrevet med længde, sværhedsgrad, tid det tager at gå turen, hvor mange højdemeter, hvor der er restaurant, café etc., og hvor man kan parkere. Alle ture har desuden fået stjerner af det tyske vandreinstitut og er tildelt forskellige prædikater. Der er en samlet oversigt, men også individuelle foldere med alle ture.

Derudover findes de i en app, hvor man kan finde yderligere information plus downloade GPX-filen.

Dette billede har en tom ALT-egenskab (billedbeskrivelse). Filnavnet er 226396513_10224529146523637_8302397732062840822_n.jpg

GPX-fil kan downloades fra saar-hunsrueck-steig.de.

Intro

Forbi forrevne, skarpkantede klipper, hvoraf nogle er dækket af mos, bregner og lav, fører en smal skovsti langt over Morschbachtal midt i Altlayer Schweiz. Derefter går det over en stejl, serpentinsti langs enorme skiferklipper ind i dalen.

Kort før Wärmelbach nås i bunden af ​​dalen, er der en overdækket skovhytte, et ideelt hvilested. I den dybe, mørke dal Wärmelbach er du kun ledsaget af rislende vand. Stien snor sig mellem vandløb og dødt ved gennem den fugtige skovidyl.

Før du skal krydse landevejen, der forbinder Altlay med Zell, skal du op ad en via ferrata, en klatresti, der er sikret med stålkabler på stenet jord.

På stedet for den tidligere Altlay-sportsplads har der siden 2015 været en paintball-legeplads. Der er en imponerende udsigt få meter bag sportspladserne ved udsigtspunktet Stahlkreuz: overfor på Hunsrückhöhen byerne Tellig, Schauren, Wahlhauen, Panzweiler, Peterswald-Löffelscheid, Rödelhausen og Würrich, nede i dalen, er Altlay inden for rækkevidde. Hele panoramabilledet er indrammet af Hunsrück-skoven, der knejser over alt.

Vi kører til Altlay og finder parkeringspladsen ved et Freizeitgelände, et rekreativt område syd for byen.

Starten på ruten er tydelig markeret. Vi går med uret rundt.

Ruten starter meget jævnt, og allerede efter 300 m passerer vi det første bænkesæt.

Som det også fremgår af højdereliefbilledet, går det jævnt op til udsigtspunkterne og derefter langsomt nedad.

Rød: ruten. Blå: tracket.

Ed er straks på vej ud til kanten.

Jeg kryber så langt ud, som jeg tør.

Vi går videre ..

Nedad og så drejer stien til højre.

Find Ed.

Vi kommer ud i en lysning, hvor der er bygget en skovhytte, hvor man kan sidde i ly.

Det er muligt, man kan følge en anden vej videre (den røde), men vi fortsætter sydpå (den blå).

Vi kommer til en bænk placeret til venstre for stien, hvor vi vælger at holde pause. Vi har ikke tjekket kortet, så vi har ikke set, at der faktisk kommer et bænkesæt længere fremme.

På næste billede sidder Ed allerede oppe på bænken.

Vi er nu nået ned til floden Hitzelbach, som vi skal følge det næste lange stykke.

Efter ca. 1,5 km langs Hitzelbach kommer vi til denne fordige plet, hvor der er en lang bænk og nogle informationstavler.

Her skal vi over en via ferrata, en klatresti, der er sikret med stålkabler, man kan holde ved.

Det går nu opad.

Det sidste stykke er trapper.

Her er vi nået toppen og billedet viser trappen ned og Ed, der går videre ad den jævne sti, som ruten fortsætter ad.

Vi kommer nu til endnu et udsigtspunkt, hvor der ret belejligt står et bænkesæt; passende til en pause.

Udsigt over Altlay.

Selfølgelig står der en luksusbænk deroppe, hvor der er den fineste udsigt over Altlay – og en ramme til at tage billedet gennem.

Her går ruten rundt om paintballbanen.

Og derefter er der kun en lille kilometer tilbage til udgangspunktet.

Tracket bliver som sædvanlig længere en den indtegnede rute.

Vi kører “hjem” til Kastelaun og får os en kop te/cappucino og en kage.