Svendborg vest

Dages tur går gennem de grønne områder i Svendborg vest. Turen er opmålt til 10,69 km.

Link til GPX-fil sidst i artiklen.

Parkering ved Station Svendborg Vest.

Fra glashuset/ventesalen går vi op ad trappen og følger stien nordpå.

Lige efter at vi er gået under Johannes Jørgensens Vej, er der et hul i hækken (ved pilen) og en trampesti, der fører op over plænen til fortovet langs Johannes Jørgensens Vej.

Sofielund

Vi krydser over Ryttervej ad fodgængerovergangen og finder straks stien ind i Sofielund.

Sofielund Skov er en kommunal skov på ca. 40 ha ejet af Svendborg Kommune. Skoven er meget varieret med mange vandhuller, gamle egetræer, grantræer, bøgeskov, urørt skov og områder med nyplantede træer. Der er fine stier rundt i skoven og mange små trampestier.

I Sofielund følger vi stien nordpå, drejer til venstre og kommer her til en plet med sheltere, bålplads og bænkesæt (ved pilen). Bookes ved bookshelter.dk.

Tankefuld

Vi forlader Sofielund og kommer nu ud ved den nye bydel Tankefuld.

“Tankefuld” er et stort anlagt, visionært og super bæredygtigt boligområde i Svendborg. Afdelingen består af 67 boliger, fordelt på 4 forskellige overordnede boligtyper på 83-115 m² i både 1 og 2 plan, samt et fælleshus på 100 m². Hvor det er praktisk muligt, er der arbejdet med miljørigtige materialer med fokus på livscyklus og lang levetid.
Boligerne er placeret, så solens vandring udnyttes mest muligt og brug af passiv solvarme er optimal. På samtlige tagflader findes enten grønt tag, taghaver eller solceller. Kilde: fabbo.dk.

Her kan vi vælge at gå direkte sydpå ned til Hellegårdsvej (den røde rute) eller fortsætte over til de privatejede huse og gå ad enten Anna Christiane Vej eller Sofie Amalie Vej.

Vi når nu ud til Hellegårdsvej, hvor vi drejer til højre, og efter 50 m går vi ind til venstre ved FDF-spejderne, hvor vi skal følge Kløverstien rundt.

Kløverstien

Stien går både gennem skov og over enge.

Vi kommer nu ud til et åbent område bag den tidligere produktionshøjskole.

Her holder Islænderforeningen Saga til.

Vi følger fortsat skiltningen for Kløverstien og når efter 4 km til en gruppe sheltere. OBS på, at de ligger lidt væk fra stien.

Vil man korte ruten af, kan man droppe turen rundt i skoven og ud til shelterne og i stedet gå direkte op (sydpå) og fange stien igen (angivet med en blå streg).

Vi fortsætter op over bakken og nyder udsigten ned over markerne til Svendborgs Hospice. Her langs stien kan man plukke brombær, hvis det er sæson for det.

Vi krydser Skovsbovej og fortsætter gennem skoven Engene.

Engene

Efter Engene kommer der et lige stykke idyllisk sti.

OBS på suttetræet.

Vi kommer nu ud på Kogtvedvej. Her drejer vi til venstre og følger vejen små 200 m, før vi drejer til højre ad Strandløkken.

Kogtved

Vi kommer nu til Kogtved Søfartsskole.

Kogtved Søfartsskole er grundlagt af skibsrederne Knud og Ivar Lauritzen, Rederiet J. Lauritzen.  Rederiets aspiranter fik her deres grundlæggende sømandsmæssige uddannelse, så de var rustet til at gøre tjeneste i skibene og senere læse til navigatør eller til maskinmester.

Rederiet A.P.Møller købte bygningerne i 2000, men trak sig ud i 2005 og skolen lukkede derefter i 2008. Kilde: svendborghistorie.dk.

Bygningeren har stået tomme siden, indtil Humlebogruppen i 2020 købte ejendommen i 2020 for at omdanne den plus bygge nye etageejendomme til seniorboliger. Kilde: ugeavisen.dk.

Planen var at fortsætte, til vi når ned til Svendborgsund, men det småregner, så vi griber chancen og låner bænkene uden for gymnastiksalen.

Vi fortsætter op ad Kogtvedvænge, men drejer til højre ad den første sti, der fører os ind gennem villakvarteret Kogtvedparken.

For enden af Kogtvedparken møder vi Øhavssstien.

Vi krydser legepladsen og fortsætter ad Øhavsstien ned til Svendborgsund.

Her var det meningen, vi skulle holde frokostpause nærmest med fødderne i Svendborgsund.

Vi følger fortsat Øhavsstien, som svinger op og rundt om nogle ejendomme, for den fortsætter ad Strandhusestien til Strandhuse.

Strandhuse

Vi fortsætter ad Strandhuse, men drejer til venstre, hvor vi kan se en sti, der fører ind i Christinedalsskoven.

Christinedalsskoven

Vi går gennem Christinedalsskoven ud til Kogtvedvej.

Her fortsætter vi ligeud ad Poul Smeds Vej.

Poul Smeds Mose

Vi drejer til højre ad stien lige før Brandskoven og følger den gennem Poul Smeds Mose.

I 2019 er der i Poul Smeds Mose tilplantet 0,6 ha efter afdrift af rødgranbevoksning. Arealet er
tilplantet med eg, hassel og grupper af skovfyr. Kilde: svendborg.dk.

Stien slutter, og vi går nu ad Wandalsvænge og bagom A.P.Møller-kollegiet tilbage til Stationen Svendborg Vest.

Vi kommer her igennem et par smalle stier mellem ejendommenes hække.

Den røde bygning bagest er en del af A.P.Møller-kollegiet.

Dagens track

Svendborg vest

Mit Garmin-ur er altid gavmild med kilometerne. De andres track lød på 10,1-10,5 km.

Link til GPX-filen.

Efterlad gerne en kommentar, hvis du kunne bruge beskrivelsen, eller hvis du har andet på hjerte.