Egebjerg Bakker

I dag skal Egebjerg Bakker indtages. Vi har fået lov at parkere ved Pavegårdens Tømrerforretning. Det er muligt at parkere langs vejen lidt længere nede ad Nielstrupvej. (Indtast Nielstrupvej 40, Vester Skerninge). Grunden til, at turen starter her, er, at så passer det med kaffepause på Kaffepletten og frokost på Egebjerg Mølle.

Link til GPX-filen med den planlagte tur.

Vi starter med at gå ned ad Nordgade. Efter ca. 400 m drejer vi til højre op ad en markvej, som fører op til Holmbækgård. (Lidt efter 1 km).

Her går vejen ind over gårdspladsen, men det er okay at krydse gennem.

Markvejen fortsætter op til skoven, Ollerup Kohave.

Efter mindre end 200 m deler stien sig, og vi tager det venstre spor. Igen efter mindre end 200 m kommer vi til en skovvej, hvor vi drejer til venstre.

Her skal vi være opmærksomme, for efter kun 100 m går der en smal sti til højre nordpå.

Den følger vi, indtil vi kommer til en stor stak fældede træer. Her drejer vi til venstre. Bag de fældende træer fortsætter en sti nordpå, som I kan vælge at følge, hvis I vil skære et par km af turen. (I kommer i så tilfælde ud på ruten 2-300 m efter 4 km-mærket).

Der er et par steder mere, hvor der går en sti til højre. Begge stier vil skære af den venstre “arm”. Se kortet. Den anden sti er en del af Øhavsstien.

Vi fortsætter vestpå og kommer ud på Stågerupvej. Mellem nr. 53 og 51 går der en hulvej nordpå. Den følger vi op gennem skoven. Ved et kryds kommer Øhavsstien ind fra højre.

Vi følger nu Øhavssstien og kommer op til et åbent græsningsområde med skotsk højlandskvæg.

Husk at stoppe op og nyde udsigten.

Vi krydser området og kommer igen ind i skoven.

Efter et langt lige stykke langs marken, er vi nået godt 5 km af ruten og det er tid til pause.

Vi går gennem leddet, og her skal vi til højre. Se billedet, hvor mine vandrevenner går.

Kaffepletten med det fineste madpakkehus er gemt lige rundt om hjørnet.

Bryder I jer ikke om at skulle igennem stykket med køer, kan I snige jer ud bag madpakkehuset og på den måde komme videre på ruten.

Vi fortsætter nordpå ad Øhavsstien og kommer ud til Tørvelong, hvor vi går gennem leddet og ind over Svinehaverne.

Svinehaverne er et af de største og uden tvivl det bedst udviklede overdrev på Fyn. Der er tale om et biologisk og kulturhistorisk meget interessant område, som har været udnyttet til græsning igennem århundreder.
Overdrevet har givetvis aldrig været opdyrket, idet der overalt ses store sten i jordoverfladen, og de mange tuer af Gul Engmyre viser endvidere, at området har været afgræsset i mange år.

Efter Svinehaverne fortsætter vi nordpå først langs nogle marker, derefter gennem en lille stykke skov, hvor vi som forventet hører tranerne skræppe op.

For enden af markvejen kommer vi til Rødme. Her drejer vi til højre, og nu følger nogle kilometer ad asfalt.

Vi kommer gennem Egebjerg, som lagde navn til Egebjerg Kommune, som bestod af de større byer Ollerup, V. Skerninge og Ø. Skerninge, Hundstrup, Ulbølle, Ollerup-Skerninge, Kirkeby, Lunde og Stenstrup. Navnet Egebjerg fandt man frem til i indenrigsministeriet, da der ikke kunne findes flertal for mange andre forslag. Ved strukturreformen i 2007 blev den indlemmet i Svendborg Kommune sammen med Gudme Kommune.

I Egebjerg drejer vi til højre op ad Alpevej. Der er en grund til, at den hedder Alpevej.

På toppen er der en trappe op til et udsigtspunkt. Her kan man se til alle sider og også over til Egebjerg Mølle.

Vi krydser parkeringspladsen (informationstavle og foldere) og går ned ad Tørvelong. Efter ca. 200 m drejer vi til venstre ad en natursti. Den er skiltet som sådan og fører os op til Egebjerg Mølle.

Møllen er indrettet som Naturrum. Naturrum er steder i naturen, hvor man kan være aktiv i det fri, hente ny viden eller blot finde ro og fordybelse og få frisk luft til egne tanker. Du kan besøge et Naturrum – eller skabe dit eget. Naturrummet er udviklet og støttet af Friluftsrådet.

Egebjerg Mølle er foreløbig det eneste Naturrum på Fyn.

Her nyder vi vores frokost. Der er toilet og en kogekedel til fri afbenyttelse.

Giv jer god tid til at studere plancherne og selvfølgelig til at gå helt op i glaskuplen, hvorfra der er den mest fantastiske udsigt over Øhavet. Se videoen øverst i opslaget.

Vi fortsætter ned ad grusvejen og går ind i skoven til venstre ved Skovhuggeren.

Her kan I igen skære den højre “arm” og en ca. 1 km af ved i stedet at gå lige ud og følge Øhavsstien.

Vi passerer deres “klubhus”,

og efter ca. 800 m drejer vi til højre i Gedehamsekrydset.

Efter ca. 250 m kommer vi til et kryds, hvor mountainsporet går sydpå ind gennem skoven. Her kan vi følge den grønne sti ned ad bakken. Se billedet til venstre.

For enden af den grønne sti drejer vi til højre og efter ca. 300 m møder vi Øhavssstien, som vi følger til venstre sydpå.
Efter ca. 300 m forlader vi Øhavsstien og går lige ud fortsat sydpå.

Når skovvejen slutter for enden af granplantagen, må vi følge kanten af marken et par hundrede meter, indtil der kommer en skovvej til højre ind gennem skoven.

Skovvejen snor sig ind gennem skoven og munder til sidst ud i Nielstrupvej.
Første gang skovvejen deler sig, skal I dreje til venstre og anden gang til højre.
Nu er det bare at følge Nielstrupvej vestpå, indtil vi når tilbage til udgangspunktet.

Når du har gået turen, så kom endelig tilbage og smid en kommentar herunder.