V. Hæsinge – Sollerup

Vi har overnattet på Lejrpladsen Skovsøen i V. Hæsinge. Se beskrivelse af turen fra Sollerup til V. Hæsninge og flere billeder fra lejrpladsen ved at følge linket herunder.

Find beskrivelse og GPX-fil til den røde rute fra Sollerup til V. Hæsinge.

Vi følger i dag den blå rute tilbage til Sollerup.

Link til GPX-filen.

Vi vågner til dette smukke syn. Søen damper.

Der er to fine sheltere, masser af plads til teltning, træer til hængekøjer, en bålhytte og et multtoilet. Shelterne bookes her.

Dagens etape starter med, at vi går en kilometer sydpå ud af V. Hæsinge. Her drejer vi til højre og går ud ad Jordløsevej.

Efter ca. 750 m drejer vi til venstre ned ad en markvej. Markvejen fører os forbi et par ejendomme. Ved den sidste går vi øst om bygningerne med udsigt til Ejlsø på venstre hånd og drejer til højre op til Håstrupvej.

Efter at have fulgt Håstrupvej en kilometer kommer vi til en parkeringsplads med bænkesæt og et kort over Håstrup Bjerge. (Billedet).

Her finder vi trampestien op over bakken og kommer til endnu en låge. (Billedet).

Stien går ned i dalen

og op over bakken.

Trampestien munder ud ved Dronningeudsigten.

I 1977 gæstede Dronning Margrethe og Prins Henrik Faaborg. De kørte forbi opstigningen til Trebjerg, og der gjorde de holdt for at nyde udsigten. Dronningen opfordrede datidens amtmand til, at lave en plads lige netop der, så folk kunne tage derop og spise deres frokost og nyde udsigten.

I 1979 købte Amtet den øverste del af marken og etablerede et par år senere “Dronningeudsigten”.

Vi fortsætter over vejen og går op til Trebjerg, der med sine 128 meter over havet er det tredie højeste punkt på Fyn.

Herfra er udsigt hele vejen rundt. Svanninge Bakker, Horne Land, Øhavet og Helnæsbugten.

Efter Trebjerg fortsætter vi ad Øhavsstien østpå gennem skoven. Efter godt 2 km kommer vi ud på vejen Østrup, hvor Trente Mølle ligger til venstre. Vi drejer til højre og går nu på samme strækning, som vi gik dagen før.

Her passerer vi igen Østrupgård, Fyns ældste herregårdsbygning. Det store middelalderlige stenhus, stammer formentlig fra midten af 1300-tallet. Dets nuværende udseende skyldes ombygninger i slutningen af 1400- og 1500-tallet og igen i 1700-tallet.

Efter godt 10 km ad ruten når vi Kronborgvej. Her kom vi ind fra venstre dagen før, men nu fortsætter vi ligeud gennem skoven Enemærket.

Vi følger den smukke sti gennem Enemærket og krydser den idylliske bæk.

Efter godt 11 km ad ruten kommer vi til Nørremarken. Vi krydser vejen og går ind i Svanninge Bakker. (Billedet).

Vi følger Øhavsstien som går op over bakken og ned til Hammerdamsvej og Dalkildegårdsallé.

Før golfklubben forlader vi Øhavsstien og drejer til venstre langs søen og den primitive lejrplads over mod Odensevej, som vi følger parallelt, indtil vi kan krydse den.

Herfra er der 1,5 km ad Markvejen tilbage til Naturstyrelsen Fyn, Sollerupvej 24, hvor vi har parkeret bilerne dagen før.