Højbjerg – Faunapassagen – Brændeskov

Så må vi igen være ti på tur (Corona-restriktionerne er hævet fra 5 til 10 for grupper udendørs).

Vi parkerer ved vejen, der fører op til Højbjergvej 12, lige over for trappen op til Højbjerg.

Her starter vi med at bestige bjerget.

Link til GPX-filen. OBS på, at der mellem 5. og 6. kilometer ikke er en egentlig sti, der fører op til faunapassagen. Her må man off path.

På toppen nyder vi den storslåede udsigt ud over Dongs Bakker.

Derefter går vi vestpå ad Højbjergvej ca. 500 m, hvor vi drejer til venstre ind i skoven.

Her følger vi stien sydpå gennem Slæbæk Skov. Krydser Rårudvej og Slæbæk Skov (vejens navn).

Den næste vej hedder også Slæbæk Skov. Her drejer vi til venstre, og efter godt 200 m drejer vi til højre sydpå.

Efter godt 100 m drejer vi til højre og går vestpå op mod motorvejen.

Vil man tættere på motorvejen, må man lidt off path, men det er muligt at komme helt op og over broen.

Vi forlader hurtigt faunapassagen og går østpå igen lidt off path for at finde tilbage til en regulær sti.

Slæbæk Skov viser sig at være en indbydende, varieret og meget kuperet skov med flere smukke skovsøer.

Vi fortsætter østpå og når til sidst ud på Helagergårdsvej, en grusvej, vi følger sydpå.

Her svinger vejen rundt om en endnu en smuk sø med et svanepar.

Her passerer vi Helagergård og får et kig ned ad alléen, der fører op til gården.

Vi fortsætter nordpå ad Helagergårdsvej og efter ca. 500 m og efter vejen er svinget til højre går der en næsten usynlig trampesti til venstre nordpå langs et markskel/levende hegn.

Trampestien har tilsyneladende ikke været brugt længe og er svær fremkommelig, men der er en sti indtegnet på kortet. Ved stendiget kan man gå lidt til venstre og finde en nemmere overgang.

Vi fortsætter nordpå og slår et par sving gennem skoven, indtil vi finder en solplet og 11 stole, vi tillader os at låne til dagens frokostpause.

Derefter er der små 3 km tilbage til udgangspunktet. På billedet passerer vi Brændeskovgård Golf.

Den trackede tur.

Kortet viser den aktuelle rute (den blå) på ca. 13 km og en alternativ rute (den røde) på ca. 11 km.

I beskrivelsen af den alternative rute er der også en anvisning på, hvor man med større sikkerhed kommer fra Heldagergårdsvej langs stendiget op til skoven.

Link til beskrivelsen af den alternative rute