Røsnæs rundt – 1. etape

Her finder du beskrivelsen af min tur Røsnæs rundt over to dage.

Ruten er beskrevet på røsnæsrundt.dk og opgjort til at være på 25 km. Link til Naturstyrelsens folder over Røsnæs og Fyret.

Jeg tegner mine ture i appen OsmAnd og her ligger vandrestierne på Røsnæs i Waymarkedtrails Hiking og kan tilvælges som et overlejringskort. Ruten er udmærket skiltet hele vejen rundt.

Vejrudsigten lørdag siger 4-5 grader og 4-5 m/sk fra vest til sydvest og søndag 4 grader og 8 m/sk fra sydvest, derfor går vi den sydlige rute (opmålt i OsmAnd til 14 km) på dag 1 og den nordlige rute på dag 2 (11 km).

På kortet ses den optegnede rute (rød), den trackede rute (blå), og hvor de falder sammen (lilla).

Vi har arrangeret os sådan, at vi kører ud til Røsnæsgården og læsser brænde og de tunge ting fra vores rygsæk af.

Her ses Røsnæs Naturskole og Lejrskole. Her er adgang til toiletter, vand og en helstestald ombygget til opholdsrum.

Røsnæs Naturskole eller Røsnæsgården drives af Kalundborg Kommune i samarbejde med Naturstyrelsen.

Derefter kører vi til Naturrummet, hvor vi parkerer, og hvor dagens etape starter.

Billedet herover er taget fra det 2. udsigtspunkt.

Vi er startet på dagens etape kl. 12.30, så vi går ikke så langt, før vi finder et bænkesæt i læ (ved den sorte pil); passende til vores frokostpause

På det solrige Røsnæs ved Kalundborg ligger Dyrehøj Vingaard, der er landets største Vingaard med over 30.000 stk. vinstokke. Det tørre klima med kalkholdige og sandede skrænter gør beliggenheden ideel til fremstilling af vin.

I Ulstrup går ruten lige forbi Dagli’Brugsen, som har åbent alle dage fra 7.00 til 20.45.

Herefter fortsætter ruten ud af Røsnæsvej 1,7 km før den drejer ud mod kysten igen.

Efter sommerhusområdet Hellesklint passerer vi denne låge (ved pilen) og kommer nu ud i et åbent landskab med heste.

Dette er det tætteste, vi kommer på kanten.

Vi holder kaffepause lige før Vindekilde. Foto: Kirsten Holm.

Nu er det vist meget passende at vise etapens højdekurve. Her er det tydeligt, at ruten er meget kuperet.

Her kan man jo vælge at tage rygsækken af, så man kan komme gennem hullet eller beholde rygsækken på og kravle under raftehegnet.

Det sidste stykke før spidsen, vrimler det med bænkesæt.

Vi vælger at forlade Røsnæsvej og i stedet gå langs stranden hele vejen rundt om spidsen.

Vi vil gerne se den shelter, der er bygget ind i skrænten.

Vi vælger at fortsætte langs stranden. Her er der ingen sti, blot rullesten hele vejen hen til trappen (ved pilen), der fører op til stien, vi skal fortsætte ad.

Alternativt kan man fra shelteren gå 100 m tilbage og tage trappen op til fyret og derefter følge stien gennem Fyrskov.

Det er nu blevet mørkt, så der er ikke flere billeder.

Vi følger blot stien, som er velafmærket, blot skal man være obs på ikke at dreje til højre, hvor der er et skilt til shelterpladsen i Skanseskoven.

Vi fortsætter i stedet yderligere ca. 350 m, før vi drejer til højre ind i landet.

Ved højlys dag kan man se de hvide bygninger som udgør Røsnæsgården, så det er ikke svært finde.

På gården er der toilet og vand.

Teltpladsen finder man ved at gå gennem leddet og op over marken, forbi får og æsler.

På teltpladsen er der en fin bålplads med en stor grillrist.

Dagens track blev på 15,86 km. Dels er der små afstikkere fra ruten og dels er mit Garmin-ur gavmild med kilometerne.

GPX-filen til den optegnede rute på 14 km.

Link til beskrivelsen af 2. etape.