Svanninge Bakker og Bjerge

Svanninge Bakker og Bjerge er et fantastisk vandreområde.

Området vest for Odensevej kaldes Svanninge Bakker, mens området mellem Odensevej og Nyborgvej kaldes Svanninge Bjerge. Bakkerne er statsejet og passes af Naturstyrelsen, mens Bjergene er ejet af Bikubenfonden. Fonden har for nylig opkøbt et tilstødende område, kaldet Høbbet, som ligger øst for Nyborgvej.

Naturstyrelsens folder over området

Bikubens formidlingsfolder med vandreruter

Beskrivelse af seværdigheder i området

Denne gang havde jeg dog valgt at lægge vores godt 15 km vandretur nærmest som en ring omkring det samlede område.

Vi parkerede ved Miljø- og Naturstyrelsen, Sollerupvej 24, 5600 Fåborg. Herfra fulgte vi Rislebækken vestpå, til vi måtte krydse Odensevej. Se kort nederst.

Rislebækken

På den anden side af vejen går stien sydpå, skråt nedad, før den snor sig op ad bakken forbi en primitiv teltplads og en sø til den når Dalkildegårdsallé. Her støder vi også på Øhavsstien, som vi nu kan følge indtil videre. Til venstre, lidt oppe ad vejen, fortsætter stien ind over golfbanen. Nu er vi i Svanninge Bakker.

Udsigt over bakkerne
De overdækkede bænkesæt ved Åklandesøen

Her er mange stier, men vi følger blot Øhavsstien op til toppen ved flagstangen. Her drejer vi til højre og finder stien ud til Odensevej, som vi krydser. Vi er nu i Svanninge Bjerge. Godt 200 m inde forlader vi Øhavsstien og drejer til højre. Efter ca. 300 m når vi Åkandesøen og de overdækkede bænkesæt, passende til formiddagspausen.

Lige efter søen drejer vi til venstre og følger stien ud til lige før Reventlowsvej, hvor der går en sti langs med vejen. Den følger vi ca. 400m, før vi tager et sving ind gennem skoven. (I kan også fortætte med af følge vejen og derved spare nogle meter).

Nu krydser vi Reventlowsvej og går turen rundt om Høbbet og over Plyshøj.

Derefter krydser vi igen Reventlowsvej og følger “Smutvejen” 7-800m. Her drejer vi til højre og krydser Knagebjergvej for at tage en afstikker rundt om den smukke sø, Brænde Lung, hvor vi også finder “Kongestolen”.

Tilbage på Knagebjergvej kan vi efter ca. 50 m gå ind i skoven til venstre og følge en sti nordpå, indtil vi passerer en bro over Rislebækken. Ret derefter drejer vi til højre og er derefter tilbage ved udgangspunktet.

GPX-fil

Når du har gået turen, så kom endelig tilbage og smid en kommentar herunder.