V. Skerninge – Svendborg

I dag gik turen ad Øhavsstien fra V. Skerninge til Svendborg. En tur på godt 18 km. Man kan f.eks. parkere ved Svendborg Vest (indtast Skovsbovej 61) og tage bus 931 til V. Skerninge. Her står man af ved kirken.

Kortet viser vejen fra V. Skerninge til Svendborg. OBS på, at der er et par steder nordpå ved kaffepletten og ved Egebjerg Mølle, hvor vi afviger fra Øhavsstien.

Vi krydser vejen, og 100 m nede ad Krovej fanger vi Øhavsstien og følger den til venstre østpå. Efter en lille kilometer, drejer vi til venstre nordpå.

Her krydser vi Svendborgvej og fortsætter op ad Knarrebjergvej og ind i skoven, Kohave.

Her passerer vi et helt umotiveret placeret multtoilet. Stien krydser en afstikker af Kohavevej, og efter endnu 150 m kommer vi ud på Kohavevej. Her drejer vi til højre og fortsætter ad Kohavevej op til Stågerupvej, hvor vi drejer til højre ad en markvej. Efter ca. 500 m drejer stien til venstre forbi en ejendom og videre ind i skoven.

Stien snor sig gennem skoven,

og fører op til et åbent græsningsområde med skotsk højlandskvæg.

Efter et langt lige stykke langs marken, er vi nået godt 5 km af ruten, og det er tid til pause.

Vi går gennem leddet, og her skal vi til højre. Se billedet, hvor mine vandrevenner går.

Kaffepletten med det fineste madpakkehus er gemt lige rundt om hjørnet.

Madpakkehuset

Vi fortsætter nordpå op til Tørvelong, som vi følger til højre og videre indtil vi passerer nr. 12. Her går der en sti til højre, som fører op til Egebjerg Mølle.

Møllen er indrettet som Naturrum. Naturrum er steder i naturen, hvor man kan være aktiv i det fri, hente ny viden eller blot finde ro og fordybelse og få frisk luft til egne tanker. Du kan besøge et Naturrum – eller skabe dit eget. Naturrummet er udviklet og støttet af Friluftsrådet.

Egebjerg Mølle er foreløbig det eneste Naturrum på Fyn.

Vi benytter lejligheden til at frekventere toilettet.

Flere billeder og video, der viser udsigten.

Vi fortsætter ned ad Alpevej og ind i skoven. Efter godt 500 m drejer stien til højre sydpå. Billedet til venstre.

Efter god 1 km passerer vi mindesmærket for Lennart Greve Ahlefeldt Laurvig Lehn.

Efter godt 750 m passerer vi endnu en mindesten. Lennart Ahlefeldt-Laurvig-Lehn var under krigen beskæftiget med illegal presse- og efterretningstjeneste. Med sin relation til Hvidkilde, var han også tilknyttet modstandsledelsen på Sydfyn. Beskæftigede sig her både med våben- og sprængningsinstruktion, våbenmodtagelse fra luften, våbentransport og sabotage. Efter en Gestapo-razzia i oktober 1944 på hans bopæl fik han ordre til at gå under jorden.

Under et ophold i Odense blev han imidlertid den 8. marts om morgenen arresteret af Gestapo og kom i forhør på Husmandsskolen. Senere blev han overført til København, hvor han dømtes til døden og henrettedes den 28. marts 1945 i Ryvangen.

I anledning af 75-årsdagen for Danmarks befrielse fortæller Anita Lillevang historien om Grev Lennart og Knud Hoffmann-Laursen

Hvor stien munder ud i Løvebjergvej, drejer vi til højre og fortsætter de 1,5 km ned til Hvidkildes avlsbygninger.

Her krydser vi Fåborgvej og fortsætter ad Hvidkildevej. Efter små 300 m forlader Øhavsstien vejen og fortsætter godt 1 km ad en markvej.

Hvor stien munder ud i Hellegårdsvej, går vi til venstre, og efter små 200 m fortsætter Øhavsstien sydpå.

Her kan det godt være en smule vådt.

Derefter er det blot at følge skiltene og nyde udsigten.

Efter at have passeret et område i Skovsbo med nye udstykninger, går vi ind i Rantzausmindeskoven.

Efter 200 m krydses stien af det, der engang var jernbanen mellem Fåborg og Svendborg. Jeg går til højre til min kaffeaftale hos vennerne i Rantsausminde, mens mine venner går til venstre og fortsætter med at følge skiltene.

Efter turen gennem Engene, forlader de Øhavsstien og finder vej tilbage til Svendborg Vest. Se kort.

Sådan ser min trackede tur ud. Obs på, at jeg ikke følger med ind til Svendborg Vest.

Her er link til den optegnede rute (GPX-filen), der fortsætter ind til Svendborg Vest.