Svendborg – Egense – Rantzausminde

Turen går fra Svendborg til Egense Forsamlingshus og gennem Rantzausminde retur. Tegnet i OsmAnd og opmålt til 10,5 km.

Billedet viser en alternativ rute forbi Bertolt Brecht Hus, som forlænger turen med 400 m.

Link til begge dele sidst i artiklen.

Vi parkerer ved Spar på Wandalsvej og går ad Louisenlund gennem boligområdet Wiggers Park, hvor vi lige efter rundkørslen finder indgangen til den nedlagte jernbane Svendborg-Fåborg.

Læs mere og se kort over, hvor banestrækningen har gået. Flere steder er der i dag cykel- eller vandresti.

På kortet ses også den vej, vi kommer retur.

Den nedlagte banestrækning.

I Rantzausmindeskoven drejer vi til højre.

og kommer ud i udkanten af Skovsbo, hvor der er flere nye huse under opførelse.

Egense Forsamlingshus

Egense Husflid afholder julebasar i forsamlingshuset, og der er kaffe og kage til 10 kr., så her nyder vi vores formiddagskaffe – plus gør lidt juleindkøb.

Er der ikke åbent, er det alligevel passende til en pause. Udendørsområdet kaldes Grønningen, og her er madpakkehus, udekøkken, pizzaovn, grill, bålområde, hængekøjetelt, æblelund, højbed, stang-tennis, boldbane, muldlokum og P-plads. Alle er velkommen til at benytte området. Ved overnatning i hængekøjetelt eller eget telt betales kr. 30/pers./nat i ophængt pengebøsse. Jf. Egense Forsamlingshus’ hjemmeside.

Vi fortsætter, og der er ikke andre veje end asfaltvejen videre ad Skovsbovej, til højre ad Højensvej og igen til venstre i rundkørslen ad Juulgårdsvej.

Lige før Juulgården drejer vi til højre.

Rantzausminde

Går tæt forbi Rantzausminde Skole.

og ad stien, der løber bag om villakvarteret.

Vi kommer ud til Ranzausmindevej lige ved Brugsen. 200 m længere fremme går vi til højre ind gennem Tankefuldskoven og ned til vandet.

Her finder vi det fineste spot med bænk, bænkesæt og udsigt over Svendborgsund. Meget passende til dagens frokost.

Der går en sti langs vandet, som vi følger.

Foto: Henrik Nørregård.

Her er vi på vej op ad Tankefuldvej.

Vi fortsætter ad Ranzausmindevej frem til Strandløkken, men her vil jeg anbefale at dreje til højre ad P. Clausensvej for at lægge vejen forbi Bertolt Brechts Hus, som ligger lidt skråt til venstre under det første S i Skovsbo Strand.

Nogle af Brechts største værker stammer fra perioden i huset på Skovsbostrand:
Fru Carrars geværer, Mutter Courage og hendes børn samt Galileis liv. Også digtsamlingen Svendborger Gedichte er skrevet i Brechts Hus.

Svendborg Kommune udlejer huset som kunstnerbolig til personer, der for en periode har brug for ro til kunstnerisk eller videnskabeligt arbejde. Kilde: svendborgbibliotek.dk.

Videre ad Rantzausmindevej, til højre ad Strandløkken og derefter til venstre ad Kogtvedvænget, og kort efter vejen er drejet op ad alléen (billedet) tager vi stien ind til Kogtvedparken.

Her møder vores rute Øhavsstien, som fortsætter østpå mod Svendborg og nordpå, senere vestpå mod Fåborg.

Vi krydser den trafikerede Kogtvedvej og går igen gennem Wiggers Park tilbage til parkeringspladsen ved Spar.

Egense - Rantzausminde

Turen blev lidt længere end den opmålte længde på 10,5 km, og min GPS fik også tegnet en masse unødige streger.

Link til GPX-filen til den tur, vi gik.

Link til GPX-filen til den anbefalede tur forbi Brechts Hus.